AVV-junioren, senioren en masters bij Wedertcross

Zondag 9 februari organiseerde AVV de Wedertcross, onderdeel van de Kempische crosscompetitie. Deze cross gold tevens als het clubkampioenschap cross van AVV. Het goed te belopen parcours (af en toe wat modder zoals dat hoort) bevond zich in het bos achter de jeugdherberg. Het was natuurlijk een thuiswedstrijd voor de AVV-ers, en dat was goed te merken bij de jongste atleten. Er namen ruim 30 AVV-pupillen deel aan de cross!  Dit verslag gaat over de wat oudere lopers; de junioren, senioren en masters. Voor meer informatie over de pupillen, zie elders op de site.
Bij de masters had AVV 2 lopers in de strijd. Bij de M55+ Jan Verhoeven. Jan liep 4 grote ronden (totaal 7770 m).  Zijn tijd van 34.59 min. was goed voor een achtste plaats. Bij de V55+ startte Elly Liefrink , de te belopen afstand bedroeg 5820 m. Elly ging goed mee in het spoor van de allemaal jongere loopsters. Ze finishte als derde in haar categorie na 27.30 min.,  slechts 4 seconden achter de nummer 2.

riannestephannielswedert2014Bij de mannen korte cross  (3000 m, 3 rondes) stonden 2 AVV-ers aan de start: Jos van Vliet en Stephan Hoeymans. Deze vooral op sprint en technische nummers actieve atleten lieten zien ook over inhoud te beschikken. Ze finishten respectievelijk op plaats 14 en 18. Tegelijk met de mannen korte cross startten ook de vrouwen korte cross. Hieraan nam AVV-loopster Rianne van Slooten deel, dit leverde haar een tweede plaats op. Op de foto links 3 AVV-ers, voorop C-junior Niels Marechal (nr. 126), daarachter Rianne van Slooten (nr. 470) en achter Rianne loopt Stephan Hoeymans (in het zwart).
Het was een zeer gevarieerde startgroep, tegelijk met  de vrouwen en mannen korte cross startten ook de meisjes junioren A en B en de jongens junioren C. Franca Somers (MB) stond  dus ook bij deze groep aan de start. Een nette tweede plaats voor Franca, achter Maud ter Bogt van GVAC. En zoals gezegd liepen in dezelfde wedstrijd ook de jongens junioren C, 3 rondes dus van in totaal 3000 m.
De voor AVV lopende C jongens hadden, afgezien van Jan Smets, dit seizoen nog geen cross gelopen. Maar dat was geen beletsel om in Valkenswaard een goede prestatie neer te zetten. Jan Smets liep zijn tweede cross van dit seizoen en legde knap beslag op de vierde plaats. Lorens Niehof werd in een veld van 15 C-jongens keurig zesde en ook Niels Marechal, Wessel van Nierop en Lars Louwers lieten zien dat ze kunnen crossen.

jenshaicowedert2014Na deze groep startte weer een gemende groep: de meisjes junioren C en de jongens junioren D. Bij de jongens junioren D gaat bij de meeste crossen van het Kempencircuit de overwinning naar AVV-er Jens Peeters. Daarom werd bij de Wedertcross  gehoopt op een mystery guest. En zowaar, aan de start dook er één op: Haico Boer van Energie uitBarendrecht. Deze junior was bij de Warandeloop (onderdeel van het nationaal crosscircuit) nog derde geworden, dus een uitdaging voor Jens. Om een lang verhaal (nou ja, 2000 m en 7.34 min.) kort te maken: in de tweede ronde liep Haico een paar meter van Jens weg, maar met de finish in zicht spurtte Jens voorbij Haico (zie foto).  Een eerste plaats voor Jens dus. Ook D-junior Onno Hoogeveen liep een sterke wedstrijd. Hij werd vierde bij de jongens en hij  kwam ook  ruim voor de winnares bij de C-meisjes (Yosta de Stigter, die meestal wint) binnen. Ook een plaats in de top tien voor Jesse ten Berge (7e) en Cas Merkx (10e). Klasseringen van de overige D-jongens van AVV: Zenn Doreleijers 13e, Koen Meurkes 14e, Jesse van der Blij 16e en Lennart Niehof 18e.
Zoals al aangegeven liepen bij deze race ook de C-junioren meisjes. De laatste tijd worden de Kempen crossen gewonnen door Yosta de Stigter van Energie. Ook de Wedertcross werd door haar gewonnen. Silke Peeters van AVV liep de eerste cross van het seizoen en die was al meteen goed voor een tweede plaats, zeven seconden achter Yosta.
Bij de meisjes junioren D stonden maar liefst 7 AVV-juniores aan de start voor een wedstrijd over 1550 m. Simone Heezius liep de eerste cross van haar seizoen en ze veroverde al meteen een podimplaats (derde, op slechts 2 seconden van de nummer 2). De andere atletes vinden we in de uitslagen terug op plaats 5 (Mirabelle Schuurmans),6 (Marieke Mesman), 7 (Roos Ketting), 8 (Fenne de Looff), 10 (Anouk Klöpping) en 11 (Femke Mesman).

Op de AVV-site zijn foto’s van de cross te vinden. De 2 foto’s bij dit artikel zijn gemaakt door Peter Kramer. Uitslagen, volgende wedstrijden, tussenstanden en nog meer foto’s zijn te vinden op www.crosscompetitie.nl.