AVV Strippenkaart Gratis Les

AVV Strippenkaart Gratis Les

AVV Strippenkaart 4 gratis lessen

By Hans ten Berge

Gratis Atletiek AVV Strippenkaart Ben je pupil, maximaal 4 gratis lessen gratis in 1 maand

More...
AVV Commissies

AVV Commissies

Doe mee in een van de commissies

AVV heeft een aantal commissies, is het iets voor jou kijk dan even op de pagina over commissies in het menu…

More...
Bestuur

Bestuur

Bestuur

Lees meer over het bestuur

By Hans ten Berge

  Het bestuur ziet er m.i.v. juni 2023 als volgt uit:     J. Robbe, voorzitter    secretaris@avv-atletiek.nl   H. Koenders,…

More...
Zin in lopen maar je weet niet hoe?

Zin in lopen maar je weet niet hoe?

Contact

By Hans ten Berge

Neem contact op met de introductie commissie of klik more...

More...
Lidmaatschap

Lidmaatschap

Lidmaatschap

By Hans ten Berge

Lid worden of Lidmaatschap wijzigen vul het lidmaatschaps formulier click MORE hier onder

More...

Moet je nu LINKS OF RECHTS Lopen op de openbare weg (bron: Veilig Verkeer Nederland)

In de wet (RVV1990) staat in artikel 4 dat voetgangers gebruik maken van het trottoir of voetpad, van het fietspad of het fiets/bromfietspad als een voetpad of trottoir ontbreekt en van de berm of de uiterste zijde van de rijbaan als ook een fietspad of fiets/bromfietspad ontbreekt.

Een ander belangrijk wetsartikel in dit kader is artikel 5 van de Wegenverkeerswet: het is voor een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Ten slotte staat er in de wet (RVV1990, art. 19) dat een bestuurder altijd in staat moet zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.

Vóór invoering van het huidige RVV stond tevens in de wet dat voetgangers buiten de bebouwde kom aan de linker kant van de weg moesten lopen als een voetpad of fietspad ontbrak. Op die manier konden voetgangers het autoverkeer zien naderen, en dat werd veiliger geacht voor voetgangers. Met ingang van 1991 is deze verplichting geschrapt. Voetgangers mogen zelf kiezen aan welke kant van de weg ze lopen. De plaatselijke omstandigheden kunnen namelijk zodanig zijn dat rechts lopen veiliger is dan links lopen.

Het is niet mogelijk aan te geven dat links, dan wel rechts lopen altijd veiliger is. Het wordt in de ogen van Veilig Verkeer Nederland terecht toegestaan dat voetgangers zelf beoordelen wat de veiligste kant van de weg is. Absolute veiligheid is daarbij uiteraard niet te garanderen. Ook in deze situatie zullen alle weggebruikers attent moeten blijven, zodat onveiligheid voorkomen kan worden.

De praktijk leert dat de meeste voetgangers (en trimmers) het prettiger vinden om het 'gevaar' te zien aankomen. Voetgangers zijn onbeschermd en zullen bij aanrijdingen vrijwel altijd het grootste letselrisico lopen. Wie dat risico voor zichzelf wil minimaliseren zal het verkeer willen zien naderen en daarom links willen lopen. Wie rechts loopt wordt altijd van achteren genaderd door ander verkeer. En dat is, in ieder geval gevoelsmatig, aanzienlijk minder prettig.

Veilig Verkeer Nederland raadt trimmers aan gebruik te maken van voetpaden en vrijliggende fietspaden. Drukke wegen zonder vrijliggende voetgangers- of fietsvoorzieningen moeten zoveel mogelijk gemeden worden. Wie gebruik maakt van een vrijliggend fietspad kan het beste met de rijrichting van de fietsers meelopen (rechts). Wie toch gebruik maakt van een weg zonder fiets- of voetpad moet zelf inschatten aan welke kant van de weg het veiligst gelopen kan worden. Daarbij moeten voetgangers en trimmers zich realiseren dat zij geen onveiligheid voor anderen moeten veroorzaken als ze een plaats op de weg kiezen die voor henzelf het veiligst is.

Website ontwikkeld door 1Portal4You International