Veel clubkampioenen bij de pupillen bij de Wedertcroos

Op zondag 14-februari was het eindelijk weer zover. Tijd voor de clubkampioenschappen cross 2016. Nadat we zagen dat bij de D-junioren Rik van den Berg en Noor van de Wall clubkampioen werden, was het tijd voor de allerjongste categorieën om te starten. Hier begonnen we met de meisjes pupillen C en mini-pupillen.

Bij de meisjes mini-pupillen stonden er twee dames aan de start voor hun ronde over 570m, Eva Henkes en Saskia Grosfeld. Bij de start was Eva goed weg, en ze liep zo naar het kampioenschap toe, ook goed voor een 2e plek van alle mini-pupillen. Saskia had het erg moeilijk bij de start, haar schoen bleef tot twee keer toe in de modder vaststaan waardoor ze al een flinke achterstand had, maar ondanks dit alles liep Saskia in een keer door naar de finish en sleepte ze hiermee de tweede plek achter Eva binnen. Heel goed gedaan dames.

Na de meisjes was het tijd voor de jongens C en mini-pupillen. Hier stonden Lumen Ellenbroek, Bram Matzinger, Lucas van de Haterd en Kjell Liebregts aan de start. Na een ronde was het Lumen die het eerst het bos uit kwam, clubkampioen dus, op de hielen gezeten door mini-pupil Lucas, ook clubkampioen dus, die met zo’n grote lach liep dat iedereen er vrolijk van leek te worden. Na Lukas volgde ook Bram en daarna kwam mini-mini-pupil Kjell, die een hele goede eindsprint liet zien. Alle vier hebben ze hun snoepzak echt verdiend.

Na de pupillen C was het tijd voor de meisjes pupillen B. Hier stond van AVV alleen Karolien van Happen aan de start. In een heel sterk veld met twee hele sterke atleten van AVGM, leek Karolien toch nog redelijk mee te kunnen. Ze liep supermooi, en na twee ronden zorgde ze ervoor dat ze in de eindsprint niet meer ingehaald werd. Ook hier weer een verdiend clubkampioen!

Bij de jongens pupillen B was het wat drukker aan de start. Bram Kwinten, Ruben Segers, Jochem van den Berk en Koen Wijlaars. Bij de start waren ze allemaal goed weg, en na een rondje liep Bram vlak achter Tijn (EA) in tweede positie, gevolgd door Ruben. Ietsje later kwamen Jochem en Koen ook door voor de eerste ronde, ook vrij dicht bij elkaar. In de tweede ronde probeerde Bram nog voor de koppositie in de wedstrijd te gaan, maar Tijn liep verder weg. De strijd tussen nummer 2 en 3 ging tussen Bram en Ruben, en hoewel Ruben nog dichtbij wist te komen, was het toch Bram die dit jaar de titel clubkampioen cross mag dragen. Op positie 3 van het clubkampioenschap kwam Jochem binnen, gevolgd door Koen.

Bij de meisjes pupillen A stonden er maar liefst 6 A-pupillen aan de start. Na een ronde kwam van deze atleten Zoë Peels als eerst door, kort gevolgd door Isa Kloks, met daarachter een strijd tussen Noor Dijkstra en Sofie de Jong en daar weer achter een strijd tussen Floor Jonkers en Noortje Smets. Na de tweede ronde was er niet zo veel veranderd. Zoë eindigde overall als 7e, waarbij ze een aantal meisjes achter haar liet die ze dit seizoen alleen nog maar voor zich moest dulden. Een mooie manier om clubkampioen te worden. Na Zoë was het Isa die als eerst over de finish kwam in een mooie eindsprint, en daarna werd het spannend tussen Noor en Sofie. Noor liet Sofie niet meer dichtbij komen en werd zo mooi derde op de clubkampioenschappen, met slechts een seconde verschil. Floor en Noortje streden voor plek 5 en 6, Noortje zette haar eindsprint net te laat in, want op de finishlijn was het nog net Floor die haar voor wist te blijven.

De middag werd afgesloten met de jongens pupillen A, met maar liefst 11 AVV-atleten aan de start. Wessel de Hoog, Tim Wels, Wouter Heezius, Quinten Derks, Luuk van Gogh, Luuk Matzinger, Joost van den Nieuwenhof, Joran Ellerbroek, Tijn van den Berg, Jasper Segers en Daan van Werde waren er helemaal klaar voor om de wedstrijd tot een mooi einde te brengen. Na de start was het Wessel die zich gelijk mee van voren liet zien, na een ronde kwam hij op positie 4 door, kort gevolgd door Luuk Matzinger, die weer heel snel door de rest van de jongens werd gevolgd. Na ronde twee had Vic Cant samen met Max Kees wat afstand van Wessel genomen, en ging het er voor Wessel om om Tim Kees voor te blijven, dit lukte hem met twee seconden. Een mooie derde plek overall, en clubkampioen voor Wessel. Na Wessel was het Luuk Matzinger die als eerstvolgende AVV-er over de finish kwam. In een mooie 7e plek, 3 seconden voor Quinten Derks (9e), kwam hij als 2e AVV-er over de finish. Daarna werd het heel spannend, Tim Wels had al een goede tijd neergezet van 4min56, hij liep eerder, want hij mocht naar het eftelingtheater gelijk erna. Het was spannend of Wouter en Luuk G. onder die tijd zouden komen. Na een goede eindsprint, bleek het net niet genoeg, waardoor Tim dus 4e eindigde, gevolgd door Wouter en Luuk G. Niet lang hierna liep Tijn als eerste eerstejaars over de finish in 5min06. 6 tellen later kwam ook Joost de finish over gesprint. De laatste strijd was tussen Joran, Jasper en Daan. Jasper had was last van buikpijn, maar toch liep hij goed door. Joran, trok aan het langste eind en finishte in 5min30, op 3 seconde gevolgd door Jasper, en die weer een seconde later door Daan. Allemaal erg goed gelopen jongens!

Kjell in actie bij de Wedertcross

Kjell in actie tijdens de Wedertcross

Door: Mirna van Slooten